سعد لمجرّد يُقدِّم اللون المصري لأوّل مرة بين "مايكل جاكسون" و"شارلي شابلن" في "عدّى الكلام"

سعد لمجرّد يُقدِّم اللون المصري لأوّل مرة بين "مايكل جاكسون" و"شارلي شابلن" في "عدّى الكلام"

بعدما كان قد أرجأ النجم المغربي سعد لمجرّد طرح أغنيته الجديدة "عدّى الكلام" مرّتيْن بسبب الحداد على رحيل الممثلة المصرية رجاء الجداوي وبعض الفنانين المغاربة، أطلق سعد عمله الجديد على طريقة الفيديو كليب خلال الساعات الأخيرة.

تُعَد هذه الأغنية أولى تجارب سعد في تقديم اللهجة المصرية عبر أغنية خاصة له، وهي من كلمات أمير طعيمة، ألحان عزيز الشافعي وتوزيع توما، وتقول كلماتها:" شكله مش موضوع بسيط .. فيه غدر وفيه حوارات ده أنا بسهر بالساعات .. كل ده بيحصل أوام حاسس إني كده إبتديت .. أبقي رومانسي و ضعیف ليه نومي بقي خفيف .. كنت لما بنام بنام الجمال عدي الكلام .. تضحكي لي و تاخدي كام أدفع العمر اللي جاي .. بس و تردي السلام مش بأفور صدقيني .. حس بيا كلميني حتي لو موضوع غريب .. اللي طالبه تفهميني ده أنا و الله إبن ناس .. مش بعاكس م الأساس هتقوليلي ده اندفاع .. يمكن تستغربيني أوعي تمشي و تسيبيني .. قبل ما أخلص كلام".

 

أما الكليب فهو من إخراج حكيم غراب، ويظهر فيه لمجرّد داخل سيرك بعدّة شخصيات ضمن لوحات تمثيلية بنفحة كوميدية ولوحات أخرى راقصة، واللافت أنّ سعد تقمّس شخصية الفنان العالمي الراحل شارلي شابلن في إحدى اللقطات لكن أضاف إليه أسلوباً معاصراً، كما رقص في لقطات أخرى من الكليب على طريقة ملك البوب الراحل مايكل جاكسون، إلى جانب ظهوره بشخصية مطرب عربي يغنّي ويعزف على العود.